torsdag 5 maj 2011

Har haft dessa blåsor av och till sedan jag var 9, dök upp några dagar efter ett besök hos tandläkaren. Efter jag fyllt 18 så började dessa dyka upp allt oftare, längre och mer smärtsamma.

Nu för tiden när jag får utbrott så sätter det sig i hela munnen bara 5 dagar från den första vita pricken. När jag får det så brukar jag låta någon annan få ta mina tider på jobbet. Själv så lägger jag mig i sängen och försöker sova så mycket det går. Ju mindre tid jag är vaken, desto mindre tid med smärta. Kommer dock med en nackdel, sjukdomen verkar sprida sig bättre när man sover. Vilket märks tydligt för när man vaknar.

Har lärt mig många bra saker från denna hemsidan, sen har jag fått testa förmodligen halva apotekets sortiment.

Saltat vatten - fungerar bra och är billigt. Föreslår havssalt som föregående talare.

Zendium tandkräm (gärna den med zink) - fungerar bra, såvida du inte har ett stort utbrott. För då är tandborstning en smärtsam och blodig upplevelse du gärna undviker.

Zendium Munskölj (med zink) - har inte märkt någon skillnad, men eftersom den inte innehåller alkohol så brukar jag gurgla lite för att vara på den säkra sidan.

Smärtstillande vätska som gurglas (Xylocain) - fungerar bra, går att svälja vilket är bra om utbrottet börjat sprida sig neråt.

Smärtstillande vätska som placeras direkt på afte - värdelös, svårt att placera där du har ont, vätskan ligger inte kvar där den ska. Slutar alltid med att man tar geggan på fingret och själv kletar där man har ont. Även så fungerar den inte ens hälften så bra som Xylocain.

OralMedic - fungerar jätte bra och tar faktiskt oftast bort afte från området du behandlat. Tyvärr så får man bara två pyttesmå doser (långt ifrån vad som behövs.) som kostar 139kr. Gör även extremt ont att applicera. Värre än något du kan tänka dig i form av smärta.

Alkohol - nej! Alkohol dödar alla bakterier, även dem goda som bekämpar de dåliga.

Listerine - absolut inte! Detta har faktiskt varit orsaken till 2 utav mina utbrott, därefter slutade jag med Listerine.

Utöver detta vill jag bara säga, håll er borta från tomater och ät mycket torkade gojibär. Dem är lätta att äta, i stort sett smaklösa och innehåller i allt som behövs för att ge immunförsvaret en nödvändig boost under denna perioden (bland annat zink).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar